onsdag 6. juni 2012

Tips til nybegynnere - LCHF

Etter et par forespørsler kommer det her noen tips til oss som ikke har holdt på så lenge, det hjelper alltid på motivasjonen:

  • Les varedeklarasjonen. På den måten har du bedre kontroll over hvor mye karbohydrater maten inneholder. Under 10 g pr. 100 g vare er bra. 
  • Ferdigmat inneholder ofte mye tilsetningsstoffer, derfor er det greit å lage det meste selv.
  • Om du sliter litt med søtsug: unngå kaffe/koffein en periode!
  • Drikk minst et par liter vann om dagen.
  • Ikke vei deg mer enn en gang i uken! Jeg veier meg lite, jeg er mer glad i målebåndet og måler meg rundt livet istedet. Det er virkelig en boost for selvtilliten å se centimeterne gi tapt! 
  • Når du runder ca. 3 uker er det vanlig at vekta stopper opp litt. Ikke fortvil!
  • Det finnes mange herlige muligheter når lysten på noe godt blir for stor: bak boller, stek vafler eller lag ditt eget pålegg. Det er lettere å holde seg "på den smale sti" om det du skeier ut med er LCHF-vennlig. 
  • Ta deg tid når du spiser, spiser du for fort vil du ofte føle deg altfor mett etterpå. Metthetsfølelsen setter inn etter ca. 15-20 minutter. 
Lavkarbo er en samlebetegnelse for flere retninger innen LCHF (Low carb high fat).
Finn ut hva du ønsker og les deg opp på ditt valg. Desto mer du kan, jo lettere er det å gjennomføre og ikke minst å eksperimentere med maten og matlagningen!


HUSK:
dette er ingen diett, men et livsstilsvalg 

Ps: det er LOV å kose seg iblant!

2 kommentarer:

  1. Hei! Takk for en fin blogg! Jeg har selv gått på lchf i snart 2 år (og gått ned 40 kg), men har mistet motivasjonen i sommer. Etter å ha snublet over bloggen din via instagram så kjenner jeg at motivasjonen er på vei tilbake!! Takk takk! Gleder meg til å lese mer fremover. :-) God sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!! Jeg har jo ikke holdt på så lenge, siden starten av mai, men motivasjonen er på topp. Det hjelper jo også når man får så hyggelige tilbakemeldinger som du gir nå :-)) Jeg har tatt av meg nærmere 13 kilo (tror jeg, hadde ikke vekt den første måneden) men har bedre kontroll på midjemålet. Der har jeg siden mai nå mistet 17 cm og er superfornøyd med det! Nå har jeg til og med fått overskudd til å sette igang med trening og er overbevist om at dette er sånn jeg skal leve livet fremover, det er dette som passer min kropp best :-))
      Igjen, tusen takk for koselige ord! Så gøy at du følger på instagram, håper jeg har vett på å følge deg tilbake :-))

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...