mandag 18. juni 2012

Rabarbra pai - LCHF

Endelig er rabarbrasesongen her! Jeg har vært på "rabarbraslang" i hagen til svigermor og fikk med meg nok til to porsjoner hjem. 
Om du skreller og renser de, kutter de i passe biter og hiver de i en frysepose kan du fint ha litt på lager i fryseren.
Fristende lavkarbo har en spennende og enkel oppskrift som kommer her:


Du trenger:
250 g rabarbra
1 ss kanel
3 ss sukrin

Rens og kutt rabarbraen i passe biter. Legg de i en bolle og tilsett kanel og sukrin. Rør godt.
Helles over i en liten smurt paiform.

Til smuldre deigen trenger du:
1 dl mandelmel
2 dl valnøtter
2 ss sukrin
1 ts vanilljepulver
50 g smør

Kvern valnøttene. Bland alt det tørre sammen.
Tilsett smøret og vips har du smuldredeig. Strø over rabarbraen i paiformen.

(Min smuldredeig ble ikke vellykket denne gangen. Kanskje smøret ble for mykt? Uansett endte jeg opp med å blande de sukrin- og kanelblandede rabarbrabitene med smuldredeigen i en bolle og smurte massen utover i paiformen). 

Stekes midt i ovnen ved 180 grader i ca. 20 minutter.

Serveres med pisket krem eller hjemmelaget vaniljeis!
For å pynte litt ekstra grovhakket jeg et par biter med 70 % sjokolade over.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...