søndag 8. september 2013

Ovnsbakte koteletter med fløte- og soppsaus

Dette er en enkel og grei middag og passer jo perfekt på høstedager når man kanskje har plukket soppen selv? Jeg er ikke så sprek, har lite greie på sopp og synes det er tryggest å handle den i butikken.


Til 4 porsjoner trenger du:
Koteletter
1 løk
200-300 g sopp
3 dl fløte
salt og pepper

Sett ovnen på 200 grader.

Smør en ildfast form.
Stek kotelettene raskt i en stekepanne i litt smør så de får stekeflate.
Legg de i den ildfaste formen.

Hakk løk og sopp. Jeg brukte en blanding av kantarell og aromasopp denne gangen.
Stek løken gyllen og ha i soppen i stekepanna.
Når soppen har stekt og skrumpet inn litt salter og peprer jeg før jeg sper i litt og litt av fløten og rører rundt.
La det hele la å småkoke i 5-10 minutter så det blir en fløte-sopp-saus.

Så helte jeg det hele over kotelettene og satte alt i ovnen i ca. 15-20 minutter.

I mellomtiden kokte jeg blomkål som tilbehør.






Om du vil ha noe lettere saus kan du lage en sjysaus å ha over kotelettene og variere tilbehøret etter sessongen eller egen smak.

Middagen er servert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...