lørdag 15. juni 2013

Bounty-kake

I anledning babyshower lovet jeg meg bort til baking! Tiden løp helt fra meg og jeg fikk det plutselig veldig travelt og endte opp med å kaste denne kaken sammen hos mamma før vi reiste sammen til babyshower hos søster´n.
Kanskje det var derfor den oppførte seg så rart? Smaken ble flott, men så fort du forsøkte å dele den opp smuldret alt sammen litt fra hverandre og lignet ett takras! Men, men, det viktigste var smaken, resten skylder jeg på dårlig planlegging og dårlig tid... Hastverk er lastverk! Kaken skal absolutt lages igjen, men neste gang skal jeg sette av rikelig med tid.

Jeg fant oppskriften på denne siden, ta en titt og la deg inspirere!


Til bunnen trenger du:
1 boks kokosmelk
2 ss sukrinmelis
1 ts vaniljeessens
200-250 g kokosmasse

Sett kokosmelken i kjøleskapet slik at de skiller seg. La den gjerne stå natten over før du starter.
Bruk den faste delen av melken. Smelt den i en kjele og rør inn vaniljeessens og sukrinmelis.
Smak til hvor søt du vil ha den og rør inn kokosmassen.
Jeg tilsatte også litt av den flytende kokosmelken fra boksen og brukte derfor 250 g kokosmasse.

I mangel på en springform sprayet jeg en ildfast form med formfett og bredde kokosbunnen ut over.
Sett den kaldt noen timer.
Her bommet jeg, for jeg hadde ikke noen timer! Dermed havnet min i fryseren mens jeg lagde sjokoladetoppingen...

Til sjokoladetoppingen trenger du:
4 ss kokosolje
4 ss kakaopulver
4 ss sukrinmelis
1 ts vaniljeessens

Smelt oljen i en kjele over middels varme.
Rør inn kakaopulver, sukrinmelis og vaniljeessens til det blir en jevn sjokolademasse. 
Hell sjokoladen over bunnen og sett tilbake i kjøleskapet i noen timer før servering.

Som sagt, min falt fra hverandre. Bunnen smuldret opp og sjokoladetoppingen sprakk. Kanskje fordi jeg brukte fryser og ikke kjøleskap? Kanskje fordi jeg ikke brukte plastfolie når jeg kledde formen? Eller fordi springform ville fungert bedre?

Ja, ja, SMAKEN var det ingen ting å utsette på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...