fredag 18. april 2014

Fudge

Nok en gang er oppskriften funnet på bloggen til Linda Stuhaug, men denne gangen har jeg gjort noen endringer og testet og feilet et par ganger før jeg endelig fikk det til!
Resultatet ble til slutt bra og det smaker virkelig som fudge eller myke karameller om du vil.

Oppskriften til Linda finner du her


Til grunnoppskriften brukte jeg:
1,5 dl fløte
2 ss sukrin
2 ss sukrin gold
15 g akasiehonning
14 g smør

Ha alt i en ildfast glassbolle og kjør på full effekt i microovnen i 5 minutter.
Ta bollen ut og rør rundt.
På min ovn er topp effekt 750 W så følg med underveis.
Kjør videre i micro i noen minutter til massen tykner og får en karamell-farge. Pass på underveis og rør om noen ganger.
Fordel karamellmassen i konfektformer av silikon og sett i kjøleskapet over natten.

Etter 5 minutter i micro.


Fylt i silikonformer.

Vaniljefudge. 

Sjokoladefudge. 
Det er fullt mulig å smaksette fudgen litt for å variere. 
Jeg har laget i tre ulike varianter:

- vanlig fudge med vaniljesmak
- sjokoladefudge med mørk sjokolade
- sjokoladefudge med hvit sjokolade

Når du tilsetter sjokolade så har du opp i 3-6 ruter sjokolade etter karamellmassen er ferdig i microen. Rør inn sjokoladen til alt har smeltet og fordel i former.

Du kan også smakssette med salt og eller nøtter. 

Nydelig påskesgodteri! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...