mandag 15. juli 2013

Deilig is med kaffesmak!

På søndagen ventet vi besøk og jeg hadde bestemt meg for hva jeg skulle servere som dessert til grillmaten flere dager i forveien. Jeg var veldig spent på resultatet og heldigvis ble det supergodt!


Denne oppskriften er nok til å fylle en treliters eske med is og jeg brukte også en gammel is-eske til å lage denne isen.

Grunnoppskriften fant jeg hos fotballfrue, smaken har jeg satt til selv. 

Du trenger:
6 eggeplommer
4 ss tagatesse

2 ts vaniljepulver
6 dl kremfløte
espressopulver fra Nescafe
1 plate mørk kokesjokolade 70 %
1 plate 70 % sjokolade med mint

Piske eggeplommene og tagatessen og ha dette over i en annen bakebolle.


Pisk kremfløte og vaniljepulver til krem.
Tilsett godt med kaffepulver til kremen smaker skikkelig kaffe.
Jeg elsker kaffe og hadde derfor i godt med pulver, kanskje så mye som 1 dl (usikker på mengde da jeg slumpet oppi til passe farge og smakte til underveis).



Så blander du eggeplommene og kremen sammen med en slikkepott.
Grovhakk sjokoladen og bland inn i røra.


Kle isboksen med plastfolie i bunnen og hell over røra.
Legg også plastfilm over røra, så tett som mulig. 
Dette fungerer veldig godt mot krystalisering og man slipper å røre mens blandingen fryser.



Så legger du dette i fryseren.
Det beste er om den får ligge natten over.

Når isen er ferdig fryst tar du den ut av boksen, fjerner plastfilmen og serverer den til en kopp varm kaffe.



Server gjerne med litt peanøtter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...