mandag 30. desember 2013

Krydderkake

Jeg snublet over en oppskrift på krydderkake før jul og siden jeg alltid har vært glad i formkaker og da særlig krydderkake måtte jeg teste ut hvordan den ble.
Kaka ble med til mamma siste adventshelga og ble sendt videre med søstern til hennes svigerfamilie for servering der til jul. Kaka falt i smak både her og der og kommer absolutt til å bli bakt igjen.

Noen små endringer i oppskriften har jeg gjort, originaloppskriften finner du på bloggen til lavkarbogjortenkelt, og her kommer min versjon med bilder:


Du trenger:
6 egg
150 g smeltet smør
1,5 dl sukrin
1 dl tagatesse
1 dl kokosmel
1 dl mandelmel
2 ss fiberhusk
2 ss fiberfin
2 ts bakepulver
1/2 ts malt kardemomme
2 ts malt kanel 
2 ts malt ingefær
1 ts malt stjerneanis
1 ts vaniljepulver
1/2 ts malt nellik

Til toppingen:
mandelflarn
sukrin
kanel

Sett ovnen på 150 grader.
Kle en liten brødform med bakepapir.

Smelt smøret.
Pisk egg, sukrin og tagatesse til eggedosis. Kjøkkenmaskin er kjekt!



Bland sammen de tørre ingrediensene og vend dette vekselvis inn i eggedosien med smøret.



Hell røren over i formen dryss over mandelflarn, sukrin og kanel.





Stek kaken i midten av ovnen i ca. 50 minutter og avkjøl på rist.




Smaken av jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...