tirsdag 29. januar 2013

Konfekt med kokoskrem

Like før helgen snappet jeg opp en fantastisk bok og jeg gleder meg til å teste ut flere av oppskriftene. En av de jeg har testet ut så langt er denne på hjemmelaget konfekt, og med kokos i ble dette absolutt en favoritt for meg!

Jeg får advare på forhånd mot litt dårlig kvalitet på bildene mine denne gangen. 
Det er også verdt å nevne at selv om konfektene ikke ble perfekte å se på så smakte de herlig.


Jeg brukte silikonformer når jeg laget konfekten, dessverre var det litt vanskelig å få de ut av formene uten at resultatet ble slik som på bildet over... Men jeg håper det dukker opp noen gode tips eller at øvelse rett og slett gjør mester.
Kanskje jeg skal teste ut å bruke slike former neste gang?



Du trenger:
200 g mørk kokesjokolade, 70%
1 boks kokosmelk
2-3 ts pulverkaffe

Sett kokosmelken i kjøleskapet noen timer før du skal lage konfekten.

Smelt ca. 150 g av sjokoladen i vannbad. 
Bruk en teskje og smør formene med sjokoladen slik at innsiden av formene dekkes av sjokolade. Sett deretter formen i kjøleskap.

Bland resten av den smeltede sjokoladen med den stivnede kremen på toppen av kokosmelken. Ha i ønsket smakstilsetning, jeg brukte 2-3 ts pulverkaffe denne gange. Bruk en visp slik at det ble en fin kremete konsistens og alt er godt blandet sammen.

Ta så ut formene med sjokolade fra kjøleskapet og fordel ca. 1 ts av sjokoladekokoskremen i hver form. Pass på at det er igjen litt plass på toppen til siste lag med smeltet kokesjokolade.

Sett formene i fryseren til de er gjennomfryst.

Når formene er fryst smelter du resten av sjokoladen i vannbad og fordeler den i formene over sjokoladekokoskremen. 
Sjokoladen vil raskt stivne og du kan ta konfekten ut av silikonformene. 


Tips til andre smakstilsetninger:
Hakk inn litt nøtter, litt cayennepepper eller 1 ss cognac i fyllet. 
Eller hva med å tilsette mint eller hakket tørket jordbær eller bringebær?

Konfekten er perfekt lørdagskos, 
gjerne inntil en kaffekopp!

Boka finner du her. Den inneholder flotte oppskrifter, men også flotte bilder og er en utrolig tiltalende bok det er vanskelig å legge fra seg!


3 kommentarer:

  1. Hørtes nam ut. Du bruker kun kremen på toppen - ikke resten av kokosmelken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg brukte kun det som hadde stivnet, ikke melken i bunnen :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...