lørdag 23. januar 2010

Noen smakebiter av hva jeg har laget.

Jeg er glad i håndarbeid og har prøvd meg på flere ting: strikk, sy, brodere, kunststrikk, hekling, patchwork... Jeg er nok mest ivrig med heklenål og strikkepinner.

Når guttene var på vei og vi skulle ta en avgjørelse på om de skulle døpes fant jeg en litt utradisjonell oppskrift på dåpskjole. Jeg bestilte metervare fra Panduro.no og garn på husfliden på Strømmen og satte igang. Her er resultatet, to hjemmelagede kjoler. En til hver gutt:



Selve kjolen er sydd i naturfarget bomull.
Overdelen er foret og skjørtet er enkelt. Ermer og overdel ble sydd i ett stykke og underdelen festet på overdelen.
Deretter heklet jeg bordene, også de i et helst stykke.
De ble kantet og presset og håndsydd på selve kjolen. Det er trykknapper bak.


Jeg fikk veldig lyst til å strikke luer. Når jeg var ferdig med guttene sine falt jeg sånn for det rosa garnet her at jeg kjøpte det og lagde en til Mia og en til Mali, Helenas herlige små troll.


Luen til høyre hadde Jon Erik som liten og svigermor fant den frem til guttene våre.
Jeg syns den var så flott at jeg lette etter oppskrift og ville lage en til. Oppskriften snublet jeg over i strikkeboken til Nøstebarn. Jeg fant fort veien til Tveita og håndarbeidsbutikken der og lette febrilsk etter blått garn. Men blåfargene var ulike og jeg endte opp med brunt i stedet, ikke et dumt alternativ!
De er utrolig søte når de kommer i hver sin duskelue og Mariusgenser som bestemor har laget!


Det er mange lekre oppskrifter i Nøstebarn sin bok og her er nok et eksempel på det.
Jeg hadde for en god stund siden kjøpt to nøster med hvitt og to med grønt på nettbutikken deres i 2 tråds garnet og det endte opp med en genser til hver.


På Tveita fant jeg søte hjerteknapper som passet perfekt i halsen på bestefargenserne!


Og hver sin pyntedetalj, nemlig en ku.


I juleheftet jeg kjøpte meg i år fant jeg adressen til et nettsted som solgte disse artige kosedyrene.
Jeg fortet meg å bestille og endte opp med en pakke med ku og kalv til Haakon og en pakke med Hund og hvalp til Emil.
Jeg har igjen å hekle kalv, hund og hvalp...


Her er enda et "Nøstebarn" produkt.
I boken var det en nydelig omslagsjakke til jente i to rosatoner og pynteblomster på.
Jeg byttet til blå og beige og droppet blomstene.
Dermed endte jeg opp med to tøffe guttejakker som varmet godt da guttene var rundt halvåret.


Jeg strikket også matchende voksebukser til begge to i samme beige tonen som i jakkene.
Alt er strikket i Babyull fra Dale.
Buksene strikket jeg store og lange. Siden det er ribbestrikk regner jeg med de har bukser ut 2010 her. Foreløpig bretter jeg bare opp bena og det fungerer bra!


Her er jakkene strikket i ett stykke.
De er strikket frem og tilbake på pinne og det gikk ganske kjapt.
Garnet er Alpaca ull. Lekkert og varmt, men røyter en del. Jeg kommer ikke til å strikke i Alpaca til babyer igjen.
Jakkene ble også veldig glatte og derfor falt hele tiden knappene ut av knapphullet ved bruk. Jeg endte derfor opp med å sy de sammen foran slik at det ble gensere.


De ble kjempefine med treknapper! De "gjorde" hele jakken.


Her er de første voksebuksene jeg strikket til guttene. De er også strikket i Alpaca og har derfor ikke holdt seg så fine. Det er noen tråder som stikker ut her og der, men de er fortsatt gode og varme og passer akkurat!
Det var genialt for våre gutter med bukse med strikk i livet, de vi har med snøring leker de bare med og det ender alltid opp med at trådene forsvinner ut av buksene og inn i munnen deres...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...