tirsdag 28. august 2012

Kålrotmos

Høsten banker på og det betyr at kålrotsesongen er like rundt hjørnet. 
Kålrotmos er enkelt og herlig tilbehør til for eksempel pinnekjøtt, steik og pølser. 


Til 4 personer trenger du:
1 stor kålrot (eller 2 små)
3-4 gulrøtter
2-3 ss smør
fløte
salt og pepper

Skrell og skjær kålrot og gulrot i biter.
Kok møre i godt med vann.

Hell av alt vannet.
Ha i smør og vent litt til det har smeltet inn i grønnsakene.
Mos med stavmikseren og smak til med salt og pepper. Jeg pleier å ha i litt fløte for å få en jevnere konsistens, smak deg forsiktig frem noen dråper av gangen.

Barnevennlig og godt!

Tips:
Prøv å server sammen med vossakorv.

Smaken av høst!

4 kommentarer:

  1. Nam!! Dette så godt ut :) Utrolig mye god mat du lager.
    Ligger meg til som følger eg,for eg må følge med på hva annet spennende du lager fremover ;)
    Ha en fin dag videre..

    SvarSlett
  2. Kålrabistappe, som jeg kaller det, er veldig godt, men jeg tror ikke det kan gå under kategorien lavkarbo. Vi spiste det sammen med vanlig kjøttpølse i dag, men vossakorv er egentlig mye bedre. Kjekt at du legger ut oppskrift, for jeg tror ikke det er så mange som lager det lenger.

    Ha en fin tirsdagskveld!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Lavkarbo er ikke karbofritt ;-)) Det kommer helt an på hvor streng du er på karbohydratene. Jeg ville ikke spist det hver dag, men en gang i blant er det absolutt greit synes jeg. Man bør i utgangspunktet holde seg unna stivelsesrike grønnsaker og velge de som vokser over bakken fremfor de som vokser under bakken. Så kålrot og gulrøtter skal man ikke fråtse i, du har helt rett i det!
      Men, det er også viktig å kose seg, og hva er vel bedre enn sesongens grønnsaker til middag?

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...