fredag 1. juni 2012

Langpannebrød

Oppskriften er hentet fra en av Hexeberg sine bøker, Frisk med lavkarbo. 
Et veldig godt alternativ til knekkebrødene jeg har laget for å få litt variasjon. Heldigvis er det også enkelt å lage!


Til 1 langpanne trenger du:
4 egg
3 ss rømme
50 g smeltet smør
1/2 dl hakkede/malte nøtter
1 dl malte linfrø
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
1 ss fiberhusk
1 ts johannesbrødkjernemel

Visp eggene sammen med rømme og smeltet smør.

Jeg maler nøttene selv og har stort sett benyttet hasselnøtter, men har også fått bra resultat med mandler. For å male de har jeg kjørt de i stavmikseren sammen med linfrøene.
Hell "melblandingen" i bollen med eggeblandingen.

Ha i bakepulver, salt, fiberhusk og JBK og bland godt.

La røren stå å svelle i ca 10 minutter.

Hell røren over på et bakepapirkledd stekebrett og smør røren utover slik at den dekker hele platen. Dette kan bli noe klissete, men ved hjelp av en slikkepott går det greit.

Stekes midt i ovnen ved ca 200 grader i ca 15 minutter.

Når brettet kommer ut av ovnen pleier jeg å rute opp med en pizzaskjærer.

TIPS:
Denne røren kan med fordel brukes som pizzabunn!

Røren kan fint stekes som lapper i en stekepanne med smør.

Om man ønsker en litt annen smak kan man tilsette ulike urter.

Enda en vri er å bytte ut litt av linfrøene med litt tørket kokos. Jeg har også hatt i en ekstra ss rømme og tilsatt litt ekstra kokos, det er jo så godt!

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...