fredag 7. mars 2014

Kylling nugget

For et par uker siden snublet jeg over oppskriften til Lena Beatrice på 
chicken nuggets og måtte bare prøve. 
For en suksess! 
Det falt i smak hos både mann, barn og kollegaer og har allerede blitt servert to ganger.

Jeg har ikke gjort de store forandringene på oppskriften jeg fant her


Til 2 barn og 2 voksne kan du beregne:
 2-3 pakker kyllingkjøttdeig
1 pose bacongull
1 lite pose revet parmesan

krydder etter eget ønske.

Til barna velger jeg å ikke krydre med annet enn litt salt eventuelt forsiktig med grillkrydder. De klager fort over at det blir litt for sterkt hos meg, og bacon-parmesanen som de rullet i smaker også en del.

Til oss voksne kan man godt fleske til med litt mer smak, jeg har brukt de ferdige posene fra Old El Paso med forskjellig smak. En pakke krydder holder til en pakke kjøttdeig.



Sett stekeovne på 225 grader.

Bland sammen kjøttdeig og ønsket krydder, pass på at det er godt blandet.
Kjør bacongull i blender eller stavmikser til det er knust til "mel".





Ha bacongullet og parmesan i en bolle og rør godt rundt.

Ved hjelp av en skje 
(eller om du er like lite glad i å bli klissete på fingrene som meg og bruker engangshansker) 
former du nå passe biter som du ruller i bacon-parmesanblandingen. Klem de gjerne litt flate før du legger de på et bakepapir på et stekebrett.


Stek de midt i ovnen i ca. 15-20 minutter.
Ovnen min steker litt ujevnt, så jeg snur brettet rundt omtrent halvveis i steketiden.





Vi serverte nuggets med ketsjup som dipp til barna, alt glir jo ned med ketsjup på!

Til oss voksne har jeg servert med to ulike dip:
1- Den late versjonen. Ferdig pose dipmix med grillsmak.
2- Ett beger creme fraiche. Smak til med 3-4 ts ketsjup og 4-6 ts sambal oelek (pass på så du ikke lager den for sterk, smak til så den passer dine smaksløker). Rør sammen alle tre ingredienser og la begeret med creme fraiche stå i kjøleskapet til nuggetsene er ferdige i ovnen.

Deilig med en frisk salat med løk, paprika og epler.

Sunt og godt for hele familien!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...