lørdag 8. februar 2014

Pepperkakemuffins med philadephiakrem

For ett par uker siden kjøpte jeg boka Lettlaget LCHF med Ulrika Davidsson, der snublet jeg over oppskriften på disse muffinsene. Boken inneholder mange kjappe og spennende oppskrifter og jeg gleder meg til å teste ut flere av de.

Disse muffinsene smaker en mellomting mellom myke pepperkaker og krydderkake og holder seg fint i kjøpeskapet et par dager.


Jeg har gjort et par endringer i oppskriften og her kommer min variant.

Til ca. 12 store muffins trenger du:
1 dl sukrin
1 dl tagatesse
150 g smeltet smør
1 ts malt nellik
1 ts malt ingefær
1 ts kardemomme
2 ts kanel
6 egg
1 beger rømme
3 ts bakepulver
1/2 dl fiberhusk
1,5 dl kokosmel
1,5 dl mandelmel

Til ostekremen:
1 stor boks philadelphiaost (300 g)
2-3 ss sukrinmelis

Sett stekeovnen til 200 grader.

Visp sukrin, tagatesse og smør til en porøs blanding med håndvisp.
Bland inn krydder og rør til slutt inn egg og rømme.

Bland bakepulver, fiberhusk og melet i en annen bolle.
Rør dette inn i eggeblandingen.

Sett muffinsformene på ett stekebrett. 
Jeg brukte silikonformer og det ga ett veldig fint resultat.


Fordel røre i formene og stek de midt i ovnen i ca. 20 minutter.
Pass på så de ikke blir for godt stekt, det går fort de siste minuttene og vil variere fra ovn til ovn.

La muffinsen avkjøle seg.
Ha de ut av silikonformene og oppbevar de i en lufttett boks i kjøleskap eller fryser dersom du ikke skal servere de straks.

Ostekremen tåler dårligere oppbevaring enn muffinsene, så derfor kan det lønne seg å lage dette litt av gangen og bruke det du trenger slik at den er så fersk som mulig ved servering.

Rør sukrinmelis inn i philadelphiaosten og ha det over i en sprøytepose.
Fordel på muffinsene.
Om ønskelig kan du pynte med hele vanøtter i ostekremen.



Lykke til med baksten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...