fredag 16. august 2013

Müsli

Jeg har laget hjemmelaget musli tidligere og gubben var storfornøyd! 
Han har lenge spurt om ny porsjon og i går kveld testet jeg ut en litt annen variant. I mangel på alle ingrediensene til fotballfrue ble det noen justeringer og min variant følger her:


I tillegg til litt god tid trenger du:
2 dl mandler
2 dl chasewnøtter
2 dl hasselnøtter
2 dl solsikkekjerner
2 dl linfrø
3 dl sesamfrø
2 dl kokosmasse
5 ss tagatesse
2 ts salt
litt kardemomme
1 dl kaldpresset rapsolje
2 dl vann

sukrin

Forvarm ovnen til 200 grader.

Grovhakk mandler, chasewnøtter og hasselnøtter.
Bland inn resten av frøene, kokos, tagatesse og salt.




Ha i olje og vann og rør godt rundt.
Ha alt over i en langpanne. Jeg brukte den dype.
Du trenger ikke bakepapir i, det blir bare i veien for deg!

Fordel blandingen utover og strø over ett tynt lag med sukrin.
Stek i 15 minutter. 
Ta formen ut av ovnen og bland alt sammen godt på nytt. Pass på så du vender alt og særlig det som ligger ut i kantene, ellers blir det brent.
Strø nok ett tynt lag med sukrin over og stek i 15 minutter igjen.
Gjenta prosessen i alt fire ganger, total steketid blir da en time.



Om du synes det blir litt mørkt mot slutten av steketiden kan du skru ned varmen på ovnen. Men jeg er ening med fotballfrue, den blir virkelig best godt stekt!

La blandingen stå å kjøle seg av en times tid.
En nydelig musli er klar!
Den er herlig å knaske på som de er, til yoghurt eller til cottage cheese.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...