tirsdag 2. april 2013

Pingviner uten tommel

Strikkepinnene går varme om dagen, de gleder seg like mye som meg over våren som er i anmarsj.
Det er også ekstra morsomt å strikke når det er babytøy på pinnene og ikke minst når babyen er min lille blivende tanteunge! 
Jeg snublet over en oppskrift i en bok jeg så og tok et kjapt bilde med telefonen. Jeg fikke ikke helt med meg hele oppskriften, men nok til at jeg fikk laget disse yndige babyvottene uten tommel.


I boken skulle vottene strikkes i tre ulike deler.
Først skulle man strikke fremstykkene og deretter bakstykkene hver for seg. 
Så skulle disse festes sammen ved å hekles sammen vrange mot vrange.
Så skulle du strikke vrangborden frem og tilbake på pinner for deretter å sy de sammen og deretter feste de i vottene. Jeg valgte å strikke ribbekanten på strømpepinner og i ett stykke.

Jeg strikket fremstykke og bakstykke hver for seg etter dette diagrammet jeg tegnet opp på eget ruteark:


Bakstykket er likt som fremstykket, men strikket i kun en farge.

Legg opp 19 masker på pinne nr. 3,5.
Strikk etter diagrammet, frem og tilbake. Diagrammet mitt starter på rad 5, du strikker de 4 første radene  i en farge og i rettstrikk før diagrammet startet.
Når du kommer til rad 25 skal du starte å felle. Strikk de første to maskene og de siste to maskene sammen annenhver pinne 3 ganger.
Deretter strikker du to masker sammen to ganger både i starten av raden og slutten av raden til du har igjen 5 masker på pinnen. Fell disse løst av.

Bruk heklenål nr. 3 og hekle fram- og bakstykket sammen.
Fest alle tråder og broder på øyne og nebb. Jeg valgte orange nebb og mørk blå øyne. Disse er brodert med restegarn.

Så legger du opp 36 masker på pinne 3,5.
Strikk rundt på strømpepinner i ca 4 cm. Fell av.
Sy ribbestrikken på bunnen av votten og fest trådene.

Lag to like og bruk gjerne restegarn!
Det gikk ikke med mye garn til disse to vottene.
Det grå garnet jeg har brukt var Pickles Exstra Fine Merino. Det hvite og broderingene er gjort i ukjent restegarn i rette tykkelsen.


Disse vottene blir nok passelig når det lille nurket, av ukjent kjønn, nærmer seg 6-9 mnd. Om man ønsker litt mindre votter til nyfødte kan man jo gå ned en pinnestørrelse til 2,5.

4 kommentarer:

  1. For noen nusselige votter! Takk for oppskrift!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Lurte på hvilken størrelse du strikket i norsk sommergenser? Og hvordan den var i størrelsen? :)

    SvarSlett
  3. Kjempe søte votter :)
    Skal vise denne siden til min mor for hun hadde likt denne oppskriften :) Takk som deler <3

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...