lørdag 3. november 2012

Monstre i vekst!

Gutta her i huset vokser og vokser, og nå begynner monsterbuksene jeg strikket til de for to år siden å bli både tynnslitte og korte på bena... Det betyr at mor nok engang, og med god samvittighet over mere garnkjøp, fant frem oppskrift og pinner og satte igang.

Denne gangen ble resultatet litt annerledes enn jeg hadde tenkt meg, denne buksa passer nok ikke før om tidligst to år! 
Ca. størrelse på denne monsterbuksa er 5-7 år.



Heldigvis er gutten likevel fornøyd, til tross for at buksa må hvile i skapet til gutten har vokst inn i den...
Og en fordel er at nå kan jeg finne frem nytt garn og sette igang igjen med ny bukse i nye farger og kanskje en litt mindre størrelse.

Denne buksa ble strikket på pinnestørrelse 3,4 i Trysil garnet (Europris). 

Oppskriften:
Jeg la opp 140 masker og strikket ribbestrikk 2 rett og 2 vrang i 5 omganger. 
Så strikket jeg en hullrad: 2 rett, 1 kast, 2 vrang strikket sammen.
Så fortsetter du med 5 omganger med 2 rett og 2 vrang.

Så går du over til glattstrikk. På denne buksen strikket jeg ca. 11 cm. 
Så pleier jeg å bruke rød farge på munnen og gjør følgende:

Marker sidene med maskemarkører og strikk fra sidemerke til sidemerke med rød.
Snu og strikk vrange tilbake (så det blir rett på retten). Strikk til deg gjenstår 5 røde masker på venstre pinne.
Snu og strikk tilbake til det gjenstår 5 masker før du snur igjen. Fortsett dette til du kun har 20 masker igjen. Strikk alle maskene mot venstre (dette skal være på vrangen), snu og strikk en rad til med rødt.

Skift tilbake til grunnfargen i buksa og strikk rundt over alle maskene i ca 3 cm.

Nå deler du arbeidet i to igjen, midt bak og midt foran.
Øk i skrittet 1 maske på hver side av markørene foran og bak hver 2. omgang 8 ganger.

Så er det tid for å lage ben:
Del arbeidet i 2 og strikk beina separat.
For enkelhets skyld pleier jeg å strikke stripene i 4 omganger før jeg skifter farge. På denne måten slipper jeg å telle like mye, for jeg feller en maske på starten og slutten av hver første runde med ny farge ca 6 ganger. Med andre ord: fell to masker hver 4. omgang i alt 6 ganger (om du ønsker litt smalere ben kan du felle 8 ganger).

På denne buksen teller jeg 15 rader med rødt. Jeg avslutter alltid med grunnfargen før jeg feller til ribbekant. Når jeg skal til med ribbekanten strikker jeg to og to masker sammen så jeg får 2 rette og 2 vrange. De siste maskene må jeg noen ganger strikke sammen 3 og 3 av for å få det til å gå opp med ribbekanten, men det finner du fort ut.

Så strikker jeg ribbekanten alt fra 5-7 cm lang.

Lykke til med din monsterbukse!

1 kommentar:

  1. Kul bukse :) Det kan vera smart å ha ei på lur, for dei veks jo så fort i den alderen. Fin gut som er glad for buksa ser det ut som. God helg. :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...